Hanne-Vibeke Holst "En lycklig kvinna"

Jag håller på att läsa den här boken just nu, vad gör man inte när man ligger hemma sjuk? Den som inte läser böcker eller kollar på TV när denne är sjuk, då är man verkligen sjuk!

Det är en dansk författarinna som skrivit den här romanen, det jag gillar med hennes sätt att skriva är hennes skildringar av känslor, hon skriver så pass väl så det känns som att man själv, som läsare, upplever känslostämningarna. Hon har även en feministisk skildring i romanen, vilket jag anser som viktigt och intressant. Hon skriver inte så pass "rödstrumpigt" där hon uppmanar alla kvinnor att bränna sina bh-ar. Utan det handlar mer om den moderna kvinnan, Karriär-Kvinnan, och hennes roll i ett förhållande, som mamma och i yrkeslivet.

Jag ska inte avslöja för mycket, och jag själv har inte läst klart boken, men det är en sjävklar bok att läsa. Den som är intresserad av en härlig, varm roman om en självsäker, men förvirrad, kvinna med alla vardagliga problem, ska verkligen läsa den här boken!

En lycklig kvinna är en fristående del i trilogin om Therese Skårup (huvudpersonen, såklart). Jag har inte läst de andra ännu, men ska göra det efter att jag är klar med den här. Jag har hälften kvar, men det borde inte ta så lång tid att läsa ut den, för det här är en bok jag inte kan lägga ifrån mig på kvällarna.

Ni som har möjlighet att läsa den här boken - gör det! De som tvekar ännu, får vänta tills jag har läst ut boken och skrivit en hel recension.

Hoppas ni njuter av min nya kategori =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0