I en annan del av (Norr-)Köping, del 1.

Ja, då var det ju det här med att berätta om mina grannar. Tro mig, ni kommer inte att hitta ett annat hyreshus med bättre gemenskap än vårt. Vi har allt från gamla vindrickande tanter, hundar som skäller, bästisen i porten bredvid, snuskgubben, alkolistparet/bråkstakarna och bögen. Ja, vi har verkligen allt. Det bordes göras en dokumentär om vårt hus här i centrala Norrköping. Det finns något/någon för alla, vår alldeles egna Gott och Blandatpåse!

Jag bor i ett privatägt hyreshus som består av två trappuppgångar; nummer 18 och 16. Utanför så har vi världens finaste innergård, som våra älskade grannar Pia, Stina och Lasse fixar massor med. Lasse fixar med julgranen, allt elektroniskt, kör bort grovsopor, sorterar vårt avfall och sågar ner björkar. Han är vår handy-man som kan fixa allt. Stina fixar med fågelmaten, köper in fågelhus, lyktor, ljus och dekorerar hela gården. Pia, som tyvärr precis har brytit lårbenet i en hästolycka så hon gör inte så mycket för tillfället. Men annars så krattade hon grusgången och gräset, plockar undan ruttna äpplen, köpte in, vattnade och tog hand om alla växter. Vi får inte heller glömma Lotta, hon som har böcker från olika antikhandlare som hon läser och lär sig utantill. Hon har då en massa växtböcker som hon plockar fram och blir vårt egna uppslagsverk. Jag och Camilla hjälper också självklart till i arbetet om att göra vår innergård till den finaste i hela landet. Jag har ju tyvärr min spindelfobi, så jag hjälper inte till för mycket. Men jag bistår då istället med kaffe, saft och kakor.

I min trappuppgång, nummer 16, så bor Rickard längst ner. Han är en 34-årig bög, men ser ut som 24. Han är tillsammans med Nisse, en väldigt söt liten kille från Kalmar. Rickard äger två underbara katter, Kit och Tenzchi. Tenzchi (osäker på stavningen, men tror att det ska betyda typ ängel på japanska) är en bengalkatt! Hur vacker som helst!! Rickard är ett tvspelsfreak, han har det nyaste av det nyaste så att säga. Micke vill bara hänga hos honom efter att han har flyttat in hit, Micke är ju också ett spelfreak. Rickard brukar ha lite fester emellanåt som jag och Camilla alltid är välkomna på. Och detsamma för Rickard, han är alltid välkommen hem till mig eller Camilla.

Mittemot Rickard så bor Pia. Vår andra hyresvärd kan vi kalla det för. Hon har väldigt mycket ansvar osv, det är hon som säger till ifall ens kompisar man bjudit över på fest är för högljudda. Det är henne man ska säga till om något är trasigt i ens lägenhet osv osv. Pia tar på sig den rollen väldigt bra, speciellt när det gäller att säga till om ens kompisar är för högljudda. Hon är väldigt rolig på så sätt... Hon hade världens underbaraste shcäfer förr, Bino. Han är tyvärr avlivad nu, han var för gammal :( Men alla vi grannar hjälptes åt att ta hand om honom när Pia mådde som värst över sitt lårben. Nu har hon en ny liten schäfer som heter Nemo. Jättesöt, men den skäller mycket. (Vilket jag ska påminna henne om, nu är det hon som väsnas och inte jag...hehe).

En trappa över Rickard och Pia så bor en kvinna som jag endast har sett en gång- Annelie eller nåt heter hon. Bredvid henne (och under mig) bor då Magnus och Elin. Ett ungt par, i min ålder tror jag nog, med två katter. De har jag inte pratat så jättemycket med, men jag vet att de är extremt friluftiga människor, de är alltid ute på promenader och joggingsturer. Tror även att Elin har sin egna häst. De två pratar tyvärr inte så mycket, Magnus och Elin. Alltid när man ser dem så är de knäpptysta... Jag har endast sett dem få gäster en gång, EN GÅNG PÅ TVÅ ÅR. Hm...

Bredvid dem så bor Maj-Britt, en väääldigt gammal tant på ca 90 år. Hon har bott här sedan huset var nybyggt. Tråkigt, men jag förstår henne ändå, det är väldigt fint här. Jag har tänkt gå förbi henne flera gånger och äta lite hembakade kakor. Det vore mysigt. Hon är väldigt söt, och hon älskar sina blommor på sin älskade balkong, hon har nog Norrköpings finaste balkonarrangemang!

På mitt våningsplan så har vi först Lasse, Byggare-Bob. Det är han som är snuskhummern. Han ringer alltid på och vill bjuda äver mig på ett glas vin. Det var ju mysigt i början tills jag fattade vad det var han var ute efter. Alltid när han ringer på så frågar han ifall jag har min pojkvän hemma, för det mesta så har jag ju inte det, så då vill han bjuda över mig. Om jag har Micke hemma så byter han samtalsämne... Sist han knackade på så hade han köpt en chokladask till mig, och ville ju självklart att jag skulle ha lite vin till chokladen och bjöd över mig. Jag tackade nej, jag var sjuk vilket var tur tyckte jag. När jag hade gjort illa ryggen erbjöd han sig att "massera omsorgsfullt min rygg, men lite ljus och vin kanske?" Hm, tror inte det.

Sen har vi min lägenhet i mitten två trappor upp.

Bredvid mig har vi en träningsnarkoman. Jag har ingen aning om vad han heter, men han har alltid träningskläder på sig och brukar ofta komma hem alldeles flåsig och hur svettig som helst. Jag har endast hört honom prata en enda gång, när hans telefon ringde ute på gården när han kom hem från en joggingtur. Han är nog en ensamvarg.

Ovanför Lasse, så bor Lotta. Världens underbaraste granne. Jag pratade med henne första dagen hon bodde här, dåbjöd hon in mig och Micke på ett glas rött. Jag blev svinfull, efter det är vi bästa kompisar. Jag har nycklar hem till Lotta, ifall jag skulle behöva något eller bara vill prata - när som helst! Hon bakade till och med en tårta till min födelsedagsfest, hon var ju självklart bjuden men hon kunde tyvärr inte komma. Lotta är helt besatt i prylar och aktioner. Hon åker på aktionsvisnigar varje onsdag och på måndagarna åker hon på själva aktionen och köper de saker hon tycker om. Hon har så mycket grejer som jag älskar att rota igenom. Alltid när man går upp till henne får man ett glas vin, man lyssnar på jazz och pratar massor strunt och även allvarliga saker. En helt underbar kvinna, som har blivit min extra mamma.

Bredvid henne bor ett väldigt ungt par som jag tror jobbar natt. De kommer alltid hem vid tre-tiden på natten och det är alltid helt kolsvart hemma hos dem. Jag bor ju under dem och jag hör dem aldrig. Men de båda är sjukt snygga. Killen är extremt vacker och påminner lite om Heath Ledger, tjejen är också väldigt vacker och påminner om Snövit.

Bredvid dem så bodde min kärlek från högstadiet. Men han och hans tjej flyttade isär, så han ville inte längre bo i en trea. Han har tyvärr flyttat... Men nu bor det en ung tjej där, jag tror inte hon bor med sin pojkvän men ibland ser man nån invandrare som går upp till henne. Jag trodde först det var hennes flytthjälp, men det är nog hennes pojkvän. (Och flytthjälp kanske?!)

Det var min trappuppgång det.  Gott och blandat-påse?
Helt klart!!

Kommentarer
Postat av: Karin

Mysigt =)

2009-01-09 @ 18:32:25
URL: http://www.vackerunderbar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0