I en annan del av (Norr-)Köping, del 2.

Okej, då var det dags för den andra trappuppgången; nummer 18. Den är jag inte lika bra på, inte så konsigt - jag bor ju inte där.

Vi kan ju börja med första våningen, där finns det endast en lägenhet. En femma, de som bor där blir ofta hänvisade som "Femman" eller "De i femman". Det är ett par som bor där, och de båda är lärare. Iaf hon, det vet jag helt säkert. Hon har nyligen blivit opererad för gallsten, och hon såg verkligen ut att må skit. Annars är hon en väldigt trevlig, men tillbakadragen kvinna. Mannen har jag tyvärr inte pratat med så mycket, men han är verkligen skojfrisk =)

Ovanför henne bor det en journalist med hennes man. Det som är så konstigt är att alla männen som bor i den trappuppgången (förutom FyllJocke) ser precis likadana ut. I början var det svårt att lista ut vem som var gift med vem =) Men journalisten och hennes man ser man väldigt sällan, de har en sommarstuga som de ofta åker till.

Mittemot dem så bor Camilla. Camilla känner jag genom mitt ex, mitt ex är nämligen Camillas exs storebror. Så Camilla och jag var ju nästan svägerskor en stund. Vi fyra hade så himla roligt, och när jag och mitt ex gjorde slut så träffades vi ändå alla fyra. Och nu när Camilla och hennes ex inte är tillsammans så träffas vi ändå. (Inte alla fyra längre eftersom mitt ex bor nu i Thailand). Det var jag som fixade lägenheten till Camilla, eftersom jag bodde här sedan innan. Och nu så har vi syjuntor hos varandra, det är så himla lätt att bara springa över till varandra. Vi lånar allt av varandra, brukar ha tvättid tillsammans och vi är varandras kattvakter! En perfekt granne.

Sen är jag ganska så oviss om vem som bor var över Camilla, jag är väldigt sällan där. Det har endast hänt när jag har tagit vindsgången hem till Camilla.

Jag vet dock att Stina och hennes man Olle bor över journalisten. Det är världens gulligaste och trevligaste paret i hela det här huset. Olle är kanske 70-80 och Stina max 60. Det är stor ålderskillnad på dem iaf, och det märks. Stina är fart-oc-fläkten-själv, medan Olle stannar hemma och pratar med oss från balkongen. De hade förut världens finaste basset, men den är avlivad nu tyvärr. Stina driver sin egna "frisörsalong" för hundar. Hon är jätteduktig. En gång när jag och Camilla var på fest hos Rickard så kom Stina, Olle, journalisten och hennes man förbi och var verkligen festens dragplåster =)

Mittemot dem så bor min pojkväns lillebrors flickväns syster =) Hon heter Anna och äger en sphinx, nakenkatt, som heter Amos. Jag vet inte så mycket om henne, men hon är väldigt trevlig och hon var en supersöt katt.

Ovanför Stina och Olle så bor det hatade paret i det här huset. Ingen tycker om dem och ingen klarar av dem. Jag har ingen aning om vad de heter men vi kallar dem för Häxan och Fylljocke. Förutom så kallade vi mannen för Groggolle, men det tyckte inte Stina om. De har en liten jack russell-hund, men man kan egentligen inte se vad det är för ras eftersom den är så fruktansvärt vanvårdad. I stort sett alla grannar har ringt till polisen och anmält dem, men det är ingen som kommer på koll hemma hos dem. Det paret är alltid fulla, och då är de extremt elaka. Alla har någon gång hört dem bråka, på sommaren sitter de ofta på balkongen och gormar. En gång när vi andra grannar var ute på gården och skulle såga ner en björk som höll på att falla ner över de andra träden så började de skrika på oss alla som var där nere. Jag vet exakt vad det var för dag och vilken tid på dygnet det var, det var en lördag kl.18.30 och de tyckte att det var för sent. De vill bara bråka hela tiden. Iaf, gubben kom ner till gården för att "skälla ut oss efter noter" och han kunde knappt hålla balansen så full var han. Och han började gorma mot oss som satt där nere, vilket ledde till att vi var ungefär 8 mot en. Men det var han värd. Han gick upp efter ett litet tag till sin fru, som hela tiden hade suttit på balkongen och gormat åt oss därifrån. Nån dag efter det så hörde jag att grannar från husen bredvid pratat med Lasse och Pia och frågat vem som skrek. Haha, ett väldigt patetiskt par det där.


Bredvid hat-paret så bor "Prästen". Jag har ingen aning om vad hon heter, men Camilla och jag kallar henne för prästen iaf eftersom hon pluggar till präst. Tror jag iaf. Kommer inte ihåg hur vi har fått reda på det, för jag kan inte komma på att jag någonsin har pratat med henne mer än att ha hälsat nån gång. Hon har extremt rött hår, vet inte om det är hennes äkta eller om det är fake, men snyggt är det iaf.

Ja, det var trappuppgången nummer 18 här på min älskade gata i stan.

Kommentarer
Postat av: Karin

Vilken adress är det? Men på beskrivningen låter det som en av mina universitetsvänner, Anna Gredelius. Hon är jättemysig, gå upp och hälsa på henne vetja!

2009-01-09 @ 18:37:46
URL: http://www.vackerunderbar.se
Postat av: Karin

Och det är naturligt rött =)

2009-01-09 @ 18:38:18
URL: http://www.vackerunderbar.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0