Eurovision - Do we stand a chance?

Hm, sitter lite på youtube och kollar lite på de olika bidraget till Eurovision Song Contest (jag vet att jag ska plugga, och jag ska). De låtar jag har hört vet jag inte vad jag ska säga om dem...

Första dissningen är Storbritanniens bidrag. Det låter som en dålig Disneylåt med en tjej som endast sjunger i väsig huvudklang = ingen stor begåvning. Men det är "storbritansk" mått på bidraget, de skiter nog ganska så stort i vem de skickar iväg, de får ju ändå vara med varje år pga. att de ger bidrag till tävlingen.

Här har ni Storbritanniens bidrag!

Frankrike brukar ju alltid komma med ballader, förutom förra året då de hade det bästa bidraget med Divine. I år så har de ännu en ballad, som verkligen kan mätas med Carolines af Ugglas låt. Det är nästan synd att "Snälla, snälla" inte kom med just därför, hade alltså varit roligt att se  vilken låt som hade kommit längst. Det låter som att Frankrike letar efter sina rötter, jag tycker det påminner lite om Edit Piaf.

Här har ni Frankrikes bidrag!

Mitt favoritbidrag är, utan tvekan, charmtrollet från Norge. Shit vilken begåvning. Han är -86a, har skrivit text och musik själv och han spelar fiol också. En multibegåvning. Dessutom är han halvryss och har ryskinspirerad dans samt fiolspel, vilket jag tror kommer göra att han ligger bra till sen i maj. Så är han sjukt söt också. Jag har verkligen inget ont att säga om det här bidraget!! (Kolla hans ögon och dansarnas armhävningsdans! Hur underbart som helst).

Här har ni Norges bidrag!

Spanien brukar ju verkligen variera sig med vad för slags bidrag de skickar iväg, är det någon mer än jag som kommer ihåg förra årets? Robocop-dansen till exempel? Jag tyckte endast om den låten för de nämde Michael Jackson.  Det här årets bidrag börjar bra, det låter som alla öststatsbidrag, men jag gillar att de blandar engelska och spanska. Men jag gillar inte texten direkt "Come and take me" ? WTF.... Annars har jag verkligen inget mer att säga om det här bidraget. Det är verkligen medelmåtta...

Här är Spaniens bidrag!

Bara för att det är så roligt, så måste vi ju ha med Israels bidrag. De hittar alltid på något roligt, varesig det är meningen eller inte så misslyckas de jämt! Hur mycket de än försöker så kommer de alltid att skämma ut sig i den här tävlingen, för  det kan inte bara vara jag som kommer ihåg "Push the button"-låten? Där de hade en gammal mormor med på scenen i en gungstol. Det var för roligt verkligen!! Det här året ska de skicka iväg två jättevackra sångfåglar som har en rätt så poppig ballad som heter "Second Chance", men de sjunger på hebreiska... Vilket ger minus i mina öron, det är typ samma sak som att vi skulle skicka iväg någon som sjöng på skånska. Usch!
Låten har lite för många tempoändringar för min smak, men de sjunger även på engelska i låten så de tjänade in ett plus.

Här är Israels bidrag!

Så, enligt min mening, hur ligger vi till? Jag gillar inte vårt bidrag, men sen har jag inte gillat de senaste årens vinnare heller så vi kanske skickar iväg helt rätt låt? Visst att hon har bra operaröst, men när hon sjunger som vanligt då? Hennes betoning på can i början i "Can you keep a secret?" får mig att få kvälvningar. Men självklart får jag rysningar när hon drar till med det avancerad "ah-A-ah-A-ah-A", om ni fattar. MEN, hur bra går det för operabidrag egentligen? Jag tror helt ärligt att vi får skatta oss lyckliga om vi klarar av att kvala oss in!!

Här är Sveriges bidrag (om ni inte fått nog av den)

Vad tror/tycker ni?

Kommentarer
Postat av: » Sofia Werlin

Vissa bidrag är bra andra inte. Gillar dock inte norges och finlands bidrag! Inte musik i min smak!

2009-04-08 @ 12:35:32
URL: http://sofija.blogg.se/
Postat av: pjoltas

Troligtvis så kommer Moldavien eller Kenya eller nåt annat möjligt land som knappt ligger i Europa vinna...som vanligt

2009-04-09 @ 08:11:06
URL: http://pjoltas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0