Den nya trenden Alkohol.

Jag har verkligen tänkt på det där med hur mycket alkohol vi i Sverige dricker, och hur många det är som dricker mycket alkohol. Jag har ju nu inte druckit alkohol på väldigt länge, anser jag själv, endast tre drinkar på ungefär tre veckor. Inte för att jag var storkonsument av alkohol innan, men jag drack ju ändå varje helg.

Jag är ju uppvuxen i en missbrukarfamilj, mina föräldrar har varit alkoholister och narkomaner, detsamma med mina syskon och morföräldrar. Jag och någon vet om att alkoholism är vanligt i Sverige, och jag vet även om följderna av för mycket konsumtion av alkohol.

Är alkohol då ärftligt? Ja, jag tror faktiskt det. Inte själva genen "alkoholism", men svagheten för att fastna för något. Att man inte känner när man når sin gräns, att man lätt tappar kontrollen och att man är svag för alkohol. Det tror jag verkligen på. I forskning som gjorts angående alkoholism så hävdar vissa forskare att alkoholism kan vara ärftligt. Den som har alkoholberoende i släkten, framför allt på pappans sida, löper fyra till åtta gånger större risk att själv utveckla ett beroende än den som inte har ett sådant ärftligt anlag. Undrar hur stor risk man löper om man har beroendet på BÅDE mammans och pappans sida?

Det forskare uppmanar någon med beroende i släkten är att inte dricka alkohol alls, för att minska risken att själv få beroendet.

Jag tror inte att jag kan avstå från alkohol helt. Jag tycker faktiskt att det är väldigt gott med vin till maten, att dricka öl med kompisar i parkarna på sommaren. Att bli lite lullig tillsammans med Micke på en mysig hemmakväll. Inte att jag är beroende av alkohol, men den utgör nog en stor del av mitt liv. Och det ska jag förändra nu. Det finns ju många olika definitioner till alkoholism. En alkoholist behöver inte vara en sån där gammal gubbe, med slitna kläder, som sover på en parkbänk med flera ölburkar runt omkring sig som man tyvärr kan se på stan ibland.  En alkoholist kan även vara en smygalkoholist som känner sug för alkohol, som inte kan kontrollera sin konsumtion av alkohol... Alltså en sådan som jag. Nästan.

Som jag skrev tidigare så har jag endast tagit tre drinkar på ca. tre veckor. Det är verkligen inte mycket. Jag ska fortsätta att hålla min alkoholkonsumtion på en låg nivå. Jag vill verkligen inte riskera att bli som de i min släkt, för alkoholism är ingen rolig sjukdom. Även så anser jag att alkohol är inkörtsdrogen till allvarligare droger. Och det vill jag verkligen inte vara med om!

Känner ni att er alkoholkonsumtion är? Är ni oroliga?


Kommentarer
Postat av: Leonora - The Magic Memories

sv; Jag skriver inlägg, kommenterar andras bloggar, svara på kommentarer och läser bloggar :D

2009-04-03 @ 11:53:06
URL: http://magiskaminnen.blogg.se/
Postat av: » Sofia Werlin

jaa glitter är bra :D

2009-04-03 @ 15:09:36
URL: http://sofija.blogg.se/
Postat av: anna

vet precis vad du menar.. päronen gamla narkomaner, faster och farbror alkisar, farfar söp ihjäl sig etc.. generna är väl inte de bästa :P jag tror att sålänge man känner att man kan hejda sig och inte "behöver" ta sig en öl eller dricker sig full för att "det har man förtjänat" så är det rätt lugnt. ett glas vin/öl till maten ska man självklart få dricka utan dåligt samvete! och vad är väl grillat en varm sommardag utan lite öl? ;)



Jag har problem med magen nu så håller mig undan alkohol, då märker man verkligen hur jobbigt det är med fulla människor! tragiskt :P

2009-04-04 @ 23:18:45
URL: http://kaffeknarkare.blogg.se/
Postat av: Sassy

Vilket bra inlägg! Jag tror inte att man ärver missbruk i generna, men jag tror på en social ärftlighet. Miljön man växer upp i har stor betydelse och man tar ofta efter sin föräldrars beteende, det är ju de som ska vara barnets förebilder.



Och tack snälla för din fina kommentar, jag blev så glad av den!

2009-04-06 @ 14:12:03
URL: http://eurotrash.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0