Språkfilosofi

Jag fick världens ryck igår. Eftersom jag inte har något internet kvar, och snart ingen tv heller, så måste jag ju ha någon sysselsättning när jag är hemma. Jag fick den briljanta idén att läsa en bok, jag har så många hemma som jag endast ögnat igenom när jag pluggade. Jag har saknat att studera så jag tog tag i det igen, nu ska jag nämligen läsa om språk på min fritid. Jag inte läsa språk, utan om språk. Jag har valt ut några språkvetare som är bland mina favoriter; Bo Renberg och Fredrik Lindström.

Jag skrev ner några enkla frågor som skulle vara min frågeställning, så att jag vet vad jag ska titta efter i böckerna jag ska läsa. Det är ingen svår eller invecklad frågeställning, utan bara frågor som jag gärna vill få lite svar på. Eller kanske inte svar direkt (för det är väldigt svårt att få gällande språk...) men iaf idéer! Jag tänkte mig frågor som, Varför började vi tala och skriva? Vad har vi för nytta av det? Hur har det utvecklats genom tiderna? Varifrån kom inspirationen? Varför ska vi lära oss och utveckla vårt tal, skrift och tänkande?

Simpla frågor kanske ni ställer er, men jag vill ha lärdom av dessa svar senare i mitt läraryrke. Och vad är det för fråga språklärare alltid får av sina elever? Jo, VARFÖR... Varför ska vi lära oss det? Varför kan de inte lära sig svenska? Jag kan ju redan engelska, varför ett till språk för? Jag kommer endast bo i Sverige, varför ska jag lära mig något annat språk för?  Osv osv...

Nu ska jag fortsätta jobba, efter jobbet har jag föreställning efter det ska jag hem och sova. Imorgon ska jag jobba, direkt efter har jag föreställning igen. I helgen bär det av till Stockholm, födelsedagskalas och partaj! Efter helgen kommer jag hinna läsa igen=)

SO LONG!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0