Evolutionsdrama gällande tänkande

Jag har äntligen börjat läsa lite ur Renbergs "Språkets mirakel - om tänkande, tal och skrift". En väldigt fascinerande bok om diverse gällande språkets utveckling, olika stadier i språkets historia, utvecklingsfaser osv. Väldigt rolig läsning och lärorikt.

Jag har ju ännu inte läst överdrivet mycket ur boken, om man inte räknar med när jag pluggade på universitetet men det har jag glömt bort. Tänka sig att det snart är tre år sen jag började? Snart börjar jag igen, jag saknar faktiskt att plugga! =)
 
Jag har väl läst ett kapitel ur boken och är redan fast! Jag har läst lite om tänkandets utveckling; "Ett evolutionsdrama i tre akter". Där tar Renberg upp tidigare professorer som jobbat kring samma tes, tex Merlin Donalds (roligt namn).  Donalds menar att vi måste ta hänsyn till den kulturella utvecklingens inverkan på människans tänkande och beteende, och inte enbart genom att kartlägga hjärnan och biologiska förändringar (Renberg, 2006, sid. 16).

Det var inledningen till den här spännande jämförelsen mellan mina favoritspråkfilosofer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0